Series
Van der Hilst Podcast
Van der Hilst Podcast

Van der Hilst Podcast

door Van der Hilst

Van der Hilst Communicatie is hét particuliere opleidingsinstituut voor communicatieprofessionals.

Afleveringen

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Hilke van Bergen is eigenaar van flexibel verschil, docent en mentor bij Van der Hilst in de C en D-opleiding en is als strategisch adviseur actief op het snijvlak van communicatie, strategie- en organisatieontwikkeling. Ze hield zich al internationaal bezig met de reputatie van Ben en Jerry’s, Starbucks en vele anderen en is nu vooral nationaal in de publieke sector actief.

Wat draagt communicatie volgens haar bij aan reputatie? Wat is het nut van reputatiemanagement? En valt een reputatie eigenlijk wel te managen? “Je kan heel veel beloven. Maar als je het niet waarmaakt, heeft dat alleen maar een negatief effect op je reputatie.”

De rollen van de communicatieprofessional Strategisch partner Intelligence specialist Coach en adviseur Excellente uitvoerder Stakeholder manager

Meer over deze rollen vind je o.a. op: https://www.berenschot.nl/media/1y4pevff/whitepaper_model_communicatie_1.pdf

Ben & Jerry’s verliest rechtszaak om ijs op de Westelijke Jordaanoever (betaalmuur): https://fd.nl/bedrijfsleven/1449389/ben-jerry-s-verliest-rechtszaak-om-ijs-op-westelijke-jordaanoever

29 augustus 2022



Hyperpersonalisatie tot Inclusieve Organisaties, de Digitale Trends voor 2022

Welke digitale trends zien we in 2022? En hoe ziet het vak, en de communicatieprofessional er in 2050 uit? Ment Kuiper is manager programma’s en trainingen bij SchaalX, levert zijn inzichten in het trendteam van Logeion, en is de man achter het jaarlijkse ‘digital insights trenddocument’. We spreken Ment over de trends in het digitale landschap, de rol van digitale media in communicatie, en vragen hem hoe belangrijk die trends nou eigenlijk zijn. “Ik probeer heel praktisch zaken te combineren. Als ik A zie, en ik zie B, dan verwacht ik dat C gaat gebeuren.”

 De verbinding zoeken, Minder middelen effectiever inzetten, Van effect naar doelstellingen en KPIs (Hyper)personalisatie Communicatie-automatie Digitale toegankelijkheid en veiligheid De impact van de hybride samenleving op onze communicatie, Technologische ontwikkelingen versnellen, Inclusievere organisaties.

10 januari 2022


Binden, Samenwerken en Technologie, Interne Communicatie in het Hybride Werken

In de afgelopen anderhalf jaar hebben de meeste organisaties hun manier van werken compleet omgegooid. Van de ene op de andere dag massaal thuiswerken, digitaal samenwerken en bijna geen fysiek contact meer met collega’s. Maar nu de mogelijkheid weer terugkomt om fysiek samen op een werkplek aanwezig te zijn, worstelen we allemaal met dezelfde vragen. Hoe richten we dat hybride werken in? En hoe houden we iedereen aan boord?

Over deze verandering en de interne communicatie die daarbij hoort, spreken we met Huib Koeleman. Specialist verandercommunicatie en medeoprichter van Orange Otters.

18 oktober 2021


Woordvoerder van de Amsterdam ArenA tot Albert Heijn - Ronald van der Aart

Ronald van der Aart is senior PR Consultant, woordvoerder en interim manager. Met PR consultancy Roger’s Communication, staat hij bedrijven als Randstad, Gall & Gall en Hogeschool Windesheim bij. In het verleden was hij verantwoordelijk voor de PR van de Amsterdam Arena, bracht hij TEDx Amsterdam aan de man en stond hij Maarten van der Weijden bij in zijn 11stedenzwemtocht.

Momenteel werkt hij als interim woordvoerder bij Albert Heijn. En binnenkort verzorgt hij één van de lessen in de nieuwe Van der Hilst opleiding Senior Woordvoerder. Hij vertelt over zijn ervaringen als woordvoerder, deelt zijn grootste fout en licht alvast een tipje van de sluier met advies voor woordvoerders. "Blijf nadenken, hoor goed wat er gevraagd wordt en waarom het gevraagd wordt, en blijf doorvragen."

21 juni 2021


Digitale Toegankelijkheid - Iacobien Riezebosch

Iacobien Riezebosch is expert op het gebied van Digitale Toegankelijkheid. Zij is medeoprichter van Firm Ground en helpt organisaties grip te krijgen op digitale toegankelijkheid, bijvoorbeeld de Nationale Bibliotheek, de Tweede Kamer. Recent was het bedrijf ook verantwoordelijk voor de digitale toegankelijkheid van de CoronaMelder app en website. Binnen de nieuwe opleiding ‘digitale communicatie’, die Van der Hilst samen met Schaal X ontwikkelde, verzorgt Iacobien dan ook de les rondom digitale toegankelijkheid.

----

Firm Ground: https://www.firmground.nl

Digitale toegankelijkheid in jouw organisatie: wie doet wat: https://www.digitoegankelijk.nl/sites/default/files/2020-04/Digitale-Toegankelijkheid-In-Jouw-Organisatie.pdf

Van der Hilst: https://www.hilst.nl

Nieuwe Opleiding Digitale Communicatie: https://www.hilst.nl/opleiden/opleiding-digitale-communicatie

23 maart 2021


Intern communiceren na corona - Peter Haan

Peter Haan helpt met zijn bureau Evolve al bijna tien jaar met digitale media en content organisaties om hun interne communicatie te verbeteren. Eerder werkte hij voor KPN en Rijkswaterstaat aan hun online kanalen. Met die ervaring in interne digitale communicatie, vragen we hem hoe hij de toekomst van interne communicatie ziet. Hoe houd je, nu we structureel meer thuis willen werken, medewerkers betrokken en gemotiveerd? Waar ligt die verantwoordelijkheid? En hoe kan de communicatieprofessional hieraan bijdragen?

17 december 2020




Digitale Toegankelijkheid - Iacobien Riezebosch

Iacobien Riezebosch is expert op het gebied van Digitale Toegankelijkheid. Zij is medeoprichter van Firm Ground en helpt organisaties grip te krijgen op digitale toegankelijkheid, bijvoorbeeld de Nationale Bibliotheek, de Tweede Kamer. Recent was het bedrijf ook verantwoordelijk voor de digitale toegankelijkheid van de CoronaMelder app en website. Binnen de nieuwe opleiding ‘digitale communicatie’, die Van der Hilst samen met Schaal X ontwikkelde, verzorgt Iacobien dan ook de les rondom digitale toegankelijkheid.

----

Firm Ground: https://www.firmground.nl

Digitale toegankelijkheid in jouw organisatie: wie doet wat: https://www.digitoegankelijk.nl/sites/default/files/2020-04/Digitale-Toegankelijkheid-In-Jouw-Organisatie.pdf

Van der Hilst: https://www.hilst.nl

Nieuwe Opleiding Digitale Communicatie: https://www.hilst.nl/opleiden/opleiding-digitale-communicatie

Invalid Date


Binden, Samenwerken en Technologie, Interne Communicatie in het Hybride Werken

In de afgelopen anderhalf jaar hebben de meeste organisaties hun manier van werken compleet omgegooid. Van de ene op de andere dag massaal thuiswerken, digitaal samenwerken en bijna geen fysiek contact meer met collega’s. Maar nu de mogelijkheid weer terugkomt om fysiek samen op een werkplek aanwezig te zijn, worstelen we allemaal met dezelfde vragen. Hoe richten we dat hybride werken in? En hoe houden we iedereen aan boord?

Over deze verandering en de interne communicatie die daarbij hoort, spreken we met Huib Koeleman. Specialist verandercommunicatie en medeoprichter van Orange Otters.

Invalid Date



Intern communiceren na corona - Peter Haan

Peter Haan helpt met zijn bureau Evolve al bijna tien jaar met digitale media en content organisaties om hun interne communicatie te verbeteren. Eerder werkte hij voor KPN en Rijkswaterstaat aan hun online kanalen. Met die ervaring in interne digitale communicatie, vragen we hem hoe hij de toekomst van interne communicatie ziet. Hoe houd je, nu we structureel meer thuis willen werken, medewerkers betrokken en gemotiveerd? Waar ligt die verantwoordelijkheid? En hoe kan de communicatieprofessional hieraan bijdragen?

Invalid Date


Woordvoerder van de Amsterdam ArenA tot Albert Heijn - Ronald van der Aart

Ronald van der Aart is senior PR Consultant, woordvoerder en interim manager. Met PR consultancy Roger’s Communication, staat hij bedrijven als Randstad, Gall & Gall en Hogeschool Windesheim bij. In het verleden was hij verantwoordelijk voor de PR van de Amsterdam Arena, bracht hij TEDx Amsterdam aan de man en stond hij Maarten van der Weijden bij in zijn 11stedenzwemtocht.

Momenteel werkt hij als interim woordvoerder bij Albert Heijn. En binnenkort verzorgt hij één van de lessen in de nieuwe Van der Hilst opleiding Senior Woordvoerder. Hij vertelt over zijn ervaringen als woordvoerder, deelt zijn grootste fout en licht alvast een tipje van de sluier met advies voor woordvoerders. "Blijf nadenken, hoor goed wat er gevraagd wordt en waarom het gevraagd wordt, en blijf doorvragen."

Invalid Date


Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Hilke van Bergen is eigenaar van flexibel verschil, docent en mentor bij Van der Hilst in de C en D-opleiding en is als strategisch adviseur actief op het snijvlak van communicatie, strategie- en organisatieontwikkeling. Ze hield zich al internationaal bezig met de reputatie van Ben en Jerry’s, Starbucks en vele anderen en is nu vooral nationaal in de publieke sector actief.

Wat draagt communicatie volgens haar bij aan reputatie? Wat is het nut van reputatiemanagement? En valt een reputatie eigenlijk wel te managen? “Je kan heel veel beloven. Maar als je het niet waarmaakt, heeft dat alleen maar een negatief effect op je reputatie.”

De rollen van de communicatieprofessional Strategisch partner Intelligence specialist Coach en adviseur Excellente uitvoerder Stakeholder manager

Meer over deze rollen vind je o.a. op: https://www.berenschot.nl/media/1y4pevff/whitepaper_model_communicatie_1.pdf

Ben & Jerry’s verliest rechtszaak om ijs op de Westelijke Jordaanoever (betaalmuur): https://fd.nl/bedrijfsleven/1449389/ben-jerry-s-verliest-rechtszaak-om-ijs-op-westelijke-jordaanoever

Invalid Date


Hyperpersonalisatie tot Inclusieve Organisaties, de Digitale Trends voor 2022

Welke digitale trends zien we in 2022? En hoe ziet het vak, en de communicatieprofessional er in 2050 uit? Ment Kuiper is manager programma’s en trainingen bij SchaalX, levert zijn inzichten in het trendteam van Logeion, en is de man achter het jaarlijkse ‘digital insights trenddocument’. We spreken Ment over de trends in het digitale landschap, de rol van digitale media in communicatie, en vragen hem hoe belangrijk die trends nou eigenlijk zijn. “Ik probeer heel praktisch zaken te combineren. Als ik A zie, en ik zie B, dan verwacht ik dat C gaat gebeuren.”

 De verbinding zoeken, Minder middelen effectiever inzetten, Van effect naar doelstellingen en KPIs (Hyper)personalisatie Communicatie-automatie Digitale toegankelijkheid en veiligheid De impact van de hybride samenleving op onze communicatie, Technologische ontwikkelingen versnellen, Inclusievere organisaties.

Invalid Date