Series
The Brief - Een podcast over content, marketing en creatie
The Brief - Een podcast over content, marketing en creatie

The Brief - Een podcast over content, marketing en creatie

door Wayne Parker Kent

The Brief is een podcast over content, marketing en creatie. Elke aflevering duiden we het laatste nieuws. Soms met een gast, soms zonder. We bespreken marketing nieuws en social media trends. Advertising voor start-ups en design van gerenommeerde merken. The Brief bezorgt je altijd een uniek perspectief. Powered by Wayne Parker Kent.

Afleveringen

121 – Ernst-Jan Pfauth en Perre van den Brink - Is Substack de gamechanger voor creators en merken?

Ernst-Jan Pfauth bouwde een nieuw mediabedrijf rond Substack. In deze episode deelt hij zijn lessen en vertelt hoe zijn funnel werkt: van podcasts en nieuwsbrieven tot zijn nieuwe boek Intentioneel Leven.Samen met Perre van den Brink bespreken we ook hoe merken minder afhankelijk kunnen worden van algoritmes, waarom kwaliteit steeds belangrijker wordt en of (en hoe) merken Substack kunnen gebruiken in hun mix. Alle shownotes vind je op:

28 november 2024


120 – Ananda van Doorn (Reliving) over het herdefiniëren van tweedehands meubels en haar duurzame meubelmissie

Opgelicht worden op Marktplaats, bleek achteraf het beste wat Ananda kon overkomen. Ze kwam op het idee om zelf een platform te bouwen met tweedehands meubels, maar dan efficient en zonder oplichterij. Nu, vijf jaar later, groeit Reliving al jaren achter elkaar met 300%. We hebben het over hoe de nieuwe merkidentiteit bijdraagt aan hun strategie, de partnerships met Tica, de Bijenkorf en VT-Wonen, en over hoe Reliving social media inzet voor aandacht en conversie. Alle shownotes vind je op:

13 juni 2024


119 – Angelo Bromet (PlusPlusOne) over kansengelijkheid, onbenut creatief talent en cultureel ondernemerschap

The Brief 🎧 Angelo Bromet is als ondernemer toegewijd aan het overbruggen van de kloof tussen creatief talent uit ondervertegenwoordigde groepen en de creatieve industrie. Hoognodig, want onze industrie heeft veel te winnen qua diversiteit. En creatief talent verdient gelijke kansen en perspectief. Met PlusPlusOne heeft Angelo een programma ontwikkelt om die brug eindelijk te bouwen. Een bijzonder gesprek met een bevlogen ondernemer over een issue dat nog lang niet is opgelost. Lees de hele shownotes op

30 mei 2024


118 – Marcel van Wing (The Flower Farm) over Alfred, The Flower Farm en liefde voor het regenwoud

The Brief 🎧 Reclameman Marcel van Wing zette zijn frustratie over ontbossing om in actie en lanceerde het palmolievrije margarinemerk The Flower Farm. Nu, slechts vijf jaar later, ligt zijn margarine in alle supermarkten van Nederland en kun je inmiddels ook palmolievrije pindakaas en chocopasta kopen. Hoe zet Marcel zijn ervaring in de reclamewereld in voor duurzaam ondernemen? Wat doet hij anders dan andere merken met een missie? Ontdek het in aflevering 118 van The Brief. Alle shownotes vind je op:

17 mei 2024


117 - Bert Hagendoorn (Agency Engines) over het Nederlandse bureaulandschap van vandaag en morgen.

Een bureau voor bureaus. Waarom bestond dat nog niet? Bert Hagendoorn besloot een jaar geleden omAgency Engines op te richten. Al 10 jaar lang zag hij dat bureaus het lastig vinden om hun positionering scherp te krijgen. Afgeleid door alle trends en ontwikkelingen. Overrompeld door de keuzes en competitie. Terwijl bureaus hun ding doen, is daar nu Agency Engines om te ondersteunen en te superchargen.Wat moet jedoen als bureau om maximaal te presteren? Wat zijn de trends? En wat moet je nú doen om over 5 jaar relevant te blijven? Je hoort het in deze aflevering van The Brief. Alle shownotes vind je op:

22 februari 2024


116 –Walter Limpens (Neurensics) over neuromarketing en hoe merken werken in het brein

Neuromarketing, wat is het en hoe werkt het? In deze aflevering krijgen we een lesje neuromarketing van Walter Limpens. Met onderzoeksbureau Neurensics bestudeert hij hoe merken werken in het brein. En dan vooral het onderbewuste brein. Want wij denken dat we rationele wezens zijn, maar als we voor het schap staan in de supermarkt, maken we toch echt onbewuste, snelle keuzes. En niet alleen dan. Maar hoe onderzoek je het onderbewuste? En hoe speel je hier als merk op in? Alle shownotes vind je op:

8 februari 2024


115 - Perre van den Brink (VSR) en de grote campagne analyse van de Tweede Kamerverkiezingen

Een paar weken na de verkiezingen ontvangen we Perre van den Brink (VSR). Een mooi momentom alle campagnes nog één keer op de meedogenloze snijtafel van The Brief te leggen. En hoewel Perre vooral bekend is van podcast VSR (voorheen Schaamteloos Randstedelijk), was hij met zijn eigen bureau ook het grote brein achter de verkiezingscampagne van VOLT. Perre vertelt alles over de campagne van VOLT, maar ontleedt voor ons ook de strategieën en het creatieve werk van de andere campagnes. Over matige campagnefilms, opvallende social targeting en een oproep tot minder algoritmes en meer esthetiek in politieke campagnes. Alle shownotes vind je op:

14 december 2023


114 - Rik Vandewall – (McDonald’s) over digitalisering, Fan truths en Feel-Good Marketing

In deze aflevering duiken we de fastfood keuken in met Rik Vandewall, Global Marketing Director van McDonald's. Na de geslaagde digitalisering (Zilveren Effie!), bleek dat McDonald'svergeten was hoe iconisch het merk eigenlijk was. Een nieuwe koers werd uitgezet, nieuwe programma’s geïntroduceerd. Mede dankzij deze ‘Feel-Good marketing’ is het merk nu relevanter dan ooit. En mooi meegenomen, dezemerkgedreven marketing heeft grote impact op de business.We bespreken het geheime recept van één van de grootste merken wereldwijd. Alle shownotes vind je op:

31 augustus 2023


113 – Marie-Claire Lintz (Postcode Loterij) over de wereld verbeteren en loten verkopen

Deze week is Marie-Claire Lintz te gast. Als Hoofd Marketing van de Postcode Loterij probeert ze loten te verkopen om de wereld te verbeteren. Want dat blijft het grote doel.Maar hoe bewaak je de balans tussen beide in de communicatie? En werken de ambassadeurs, TV-progamma's en DM’s net zo goed voor jongere generaties in deze snel veranderende wereld? Je hoort het allemaal in The Brief. Alle shownotes vind je op:

17 augustus 2023


112 – Marloes Dobbe (Crisp ) over het geheime recept achter het succes van Crisp

Deze week te gast: Marloes Dobbe (Crisp). Na een vliegende start bij HEMA en Coolblue is ze nu Marketingdirecteur bij Crisp, de nummer 1 online supermarkt van Nederland. Met een neus voor snelgroeiende bedrijven en mooie merken, lijkt Marloes altijd op het juiste moment op de juiste plek te zijn.In deze aflevering deelt ze het geheime recept achter de groei van Coolblue, Crisp en de lekkerste croissantjes van Nederland. Alle shownotes vind je op:  

3 augustus 2023


111 - Erik van Engelen (Bond van Adverteerders) over polarisatie in reclameland, Wildlands Emmen en de ondergang van VanMoof

Deze week te gast: Erik van Engelen. De marketing grootmeester die van themapark Wildlands Emmen weer gewoon een dierentuin maakte. En met succes. Hoe hielp zijn marketingexpertise hem als algemeen directeur? En hoe kijkt hij als voorzitter van de Bond van Adverteerders naar de huidige stand van reclameland? Moeten wij meer polariseren of verbinden? Erik deelt er alles over in deze bijzondere aflevering. Alle shownotes vind je op:  

20 juli 2023


110 - Lies Uljee (Wakuli) over de strijd tegen slechte koffie en het verbreken van rituelen

Deze week hebben we Lies Uljee (Wakuli) te gast. Lies heeft een diploma in rechten, maar advocaat is ze nooit geworden. Samen met Wakuli heeft ze één doel voor ogen: de wereld redden van slechte koffie. Maar hoe breek je de vaste rituelen van de gemiddelde koffieliefhebber? En hoe rebelleer je tegen grote concurrenten als Nestlé? Lies vertelt erover in deze aflevering. Alle shownotes vind je op:  

22 juni 2023


109 Bibianne Roetert (Tony’s Chocolonely) van een ijzersterke missie en laag marketingbudget een feestje maken

Deze week hebben we Bibianne Roetert (Tony’s Chocolonely) te gast. Bibianne maakt graag merken duurzamer met waardevolle marketing. En waar kan dat beter dan bij Tony’s Chocolonely. Het met maar één doel: de strijd om kinderarbeid te stoppen en de cacao-industrie 100% slaafvrij te maken. Maar hoe breng je zo’n ingrijpende missie tot leven? Hoe maak je het leuk? En hoe voorkom je greenwashing in deze soms gespannen tijden? Bibianne vertelt erover in deze aflevering. Alle shownotes vind je op:

23 maart 2023


108-Nanet Beumer (Rijksmuseum) over storytelling, Chanel en de unieke Vermeer campagne

Deze week hebben we Nanet Beumer (Rijksmuseum) te gast. Als marketingmanager wil zij zoveel mogelijk mensen van het pracht en praal van ons nationale museum laten genieten. Momenteel met de grootste Vermeer tentoonstelling ooit. Maar hoe organiseer je zo’n grote tentoonstelling? Hoe belangrijk is storytelling? En hoe laat je jongeren van klassieke kunst houden? Nanet vertelt over de succesvolle campagne, wereldwijde persconferenties en hun debuut op TikTok. Alle shownotes vind je op:

9 maart 2023



106 - Valentijn van Santvoort (Holie) over de gevestigde orde uitdagen met humor en creativiteit

Onze tweede gast van het jaar is Valentijn van Santvoort (Holie). Met het jonge ontbijtmerk Holie gaat hij de strijd aan met de gevestigde orde. En met succes! Holie is nu al het derde ontbijtmerk van Nederland. Met slimme, creatieve campagnes zoals ‘Stopsluipsuikers.nu’ zetten ze zichzelf en belangrijke thema’s op de kaart. Over de zege van beperkingen, de kracht van keuzes en de ideale positie in het schap. Alle shownotes vind je op:

26 januari 2023


105 – Marleen Smit (Google) over dé retailtrends voor 2023

Een nieuw jaar en een nieuwe gast. Deze week praten we met Google. Marleen Smit vertelt vanuit haar rol als Industry Director Retail alles over de retailtrends van 2022 en 2023. We kijken dus terug, maar blikken vooral vooruit op onderwerpen als winstgevendheid, klantervaringen en privacy. Een mega interessante podcast voor retailers, techfanaten en Googleliefhebbers Wil je ons helpen en kans maken op Superhelder bier? Vul onze korte enquête in! (Link kopiëren en plakken in je zoekbalk) Alle shownotes vind je op:

13 januari 2023


104 – Erik Hensel (MNTG) over NFT’s en web3.0 als de toekomst voor merken en mensen

Deze week hebben we Erik Hensel (MNTG) te gast. Hij weet precies hoe NFT’s, de blockchain en Web3.0 in elkaar steken. Hoog tijd om ons bij te spijkeren. Want hoe werken die tokens precies en hoe kan je het als merk of consument gebruiken? Erik vertelt over de samenwerking met Armin van Buuren, NFT’s in de fashionindustrie en de toekomst van je persoonslegitimatie op de blockchain. Wil je ons helpen en kans maken op Superhelder bier? Vul onze korte enquête in! https://forms.office.com/r/4vDSNt3NXF (Link kopiëren en plakken in je zoekbalk) Alle shownotes vind je op: www.thebrief.nl

9 december 2022



102 – Steven Tol (Oatly) over de Randstad bubbel doorbreken en duurzame creativiteit

Deze week te gast: Steven Tol van Oatly. Het havermelkmerk ademt duurzaamheid en heeft van creativiteit het belangrijkste ingrediënt gemaakt om de wereld te verbeteren. Maar ondanks alle goede bedoelingen krijgt Oatly ook kritiek. Over omgaan met kritiek, de noodzaak van creativiteit, gepolariseerde samenlevingen en tijd voor verandering. Je hoort het deze week in The Brief. Alle shownotes vind je op:

10 november 2022


101 – Sanneke Boesveldt (Hunkemöller) over modellen, diversiteit en BH's op TikTok

De gast van deze week is Sanneke Boesveldt (Hunkemöller). We spreken haar live op Emerce EDAY. Ze veranderde datingapp Inner Circle van een scale up naar een love brand. Bij Hunkemoller vond ze vooral veel liefde voor productcampagnes. Tijd voor een shotje ‘merk’ vond Sanneke. Hoe TikTok hierbij helpt en hoe ze dat merk ook diverser en inclusiever probeert te maken, hoor je in deze spannende aflevering van The Brief. Alle shownotes vind je op:

27 oktober 2022