Skip to Content
Podcasts
Buiten de krijtlijnen
#206 | Hoe kan gamification bijdragen tot een effectieve didactiek - Live op SETT Vlaanderen
#206 | Hoe kan gamification bijdragen tot een effectieve didactiek - Live op SETT Vlaanderen

#206 | Hoe kan gamification bijdragen tot een effectieve didactiek - Live op SETT Vlaanderen

door Buiten de krijtlijnen

Lengte 0 h 48 m

Hoe kan gaming bijdragen tot effectieve didactiek? Om deze vraag te beantwoorden, verwelkom ik drie experts die gaming en onderwijs vanuit verschillende perspectieven benaderen: Lander Van der Biest stond tien jaar voor de klas in de derde graad van het basisonderwijs. Hij verdiepte zich in het gebruik van videogames binnen het onderwijs en onderzocht de educatieve meerwaarde ervan. Als oprichter van Gamekunde deelt hij zijn inzichten met collega's en bij eduCentrum vzw coördineert hij de GameHive, waar hij op zoek gaat naar de nieuwste en meest relevante videogames en VR-oplossingen. Wouter Buelens werkte vier jaar als onderzoeker digitale didactiek aan het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More. Hij is medeauteur van 'Wijze lessen. Digitale didactiek' en is nu pedagogisch directeur aan HBO Verpleegkunde Genk leerkrachten en begeleidt leerkrachten van het Atlas college in het ontwerpen van online leerpaden. En last but not least, Liesbeth Last, die als fervent gamer en voorlopig enige leerkracht Esports in België lesgeeft aan het KTA Brugge. Daarnaast is ze wetenschappelijk medewerker aan de KU Leuven, waar ze maandelijks concrete lesimpulsen publiceert gebaseerd op populaire videogames.

Shownotes Gamekunde Gamehive https://www.kuleuven.be/thomas/page/videogames-overzicht/ https://ktabrugge.be/esports/ Meer lezen: Bolat, Y. I., & Taş, N. (2023). A meta-analysis on the effect of gamified-assessment tools’ on academic achievement in formal educational settings. Education and Information Technologies, 28(5), 5011-5039. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11411-y Dahalan, F., Alias, N., & Shaharom, M. S. N. (2024). Gamification and Game Based Learning for Vocational Education and Training: A Systematic Literature Review. Education and Information Technologies, 29(2), 1279-1317. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11548-w Dehghanzadeh, H., Farrokhnia, M., Dehghanzadeh, H., Taghipour, K., & Noroozi, O. (2024). Using gamification to support learning in K‐12 education: A systematic literature review. British Journal of Educational Technology, 55(1), 34-70. https://doi.org/10.1111/bjet.13335 Huang, R., Ritzhaupt, A. D., Sommer, M., Zhu, J., Stephen, A., Valle, N., Hampton, J., & Li, J. (2020). The impact of gamification in educational settings on student learning outcomes: A meta-analysis. Educational Technology Research and Development, 68(4), 1875-1901. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09807-z Vanbecelaere, S., Demedts, F., Reynvoet, B., & Depaepe, F. (2023). Toward a framework for analyzing adaptive digital games’ research effectiveness. International Journal of Serious Games, 10(4), Article 4. https://doi.org/10.17083/ijsg.v10i4.618 Ontdek hier het hele vormingsaanbod van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren! Volg Buiten De Krijtlijnen op Twitter, Instagram of LinkedIn.

🎓 Vorming klasmanagement op 25 augustus in Antwerpen

 Samen met het Expertisecentrum Onderwijs en Leren organiseren we twee vormingen rond klasmanagement:

 – Voor het basisonderwijs met Karlien Tiebout → Inschrijven

 – Voor het secundair onderwijs met Gert Verbrugghen → Inschrijven

Beide sessies zitten vol praktische tools voor een sterke start van het schooljaar.

Afleveringen in deze podcast

#216 | Het Onderwijsnieuws - Juni

#216 | Het Onderwijsnieuws - Juni

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#215 | Heleen Buhrs over begrijpend lezen

#215 | Heleen Buhrs over begrijpend lezen

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#214 | Het Onderwijsnieuws - Mei 2025

#214 | Het Onderwijsnieuws - Mei 2025

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#213 | Hoe versterken we de B-stroom?

#213 | Hoe versterken we de B-stroom?

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#212 | Eva Naaijkens en Martin Bootsma over thematisch onderwijs

#212 | Eva Naaijkens en Martin Bootsma over thematisch onderwijs

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#211 | Het Onderwijsnieuws - April 2025

#211 | Het Onderwijsnieuws - April 2025

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#210 | Karlien, Les en Maxime over onderwijs in Engeland

#210 | Karlien, Les en Maxime over onderwijs in Engeland

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#209 | Adrie Visscher over lerarenprofessionalisering

#209 | Adrie Visscher over lerarenprofessionalisering

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#208 | Het Onderwijsnieuws - Maart '25

#208 | Het Onderwijsnieuws - Maart '25

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#207 | Marcel Schmeier over effectief rekenonderwijs

#207 | Marcel Schmeier over effectief rekenonderwijs

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#206 | Hoe kan gamification bijdragen tot een effectieve didactiek - Live op SETT Vlaanderen

#206 | Hoe kan gamification bijdragen tot een effectieve didactiek - Live op SETT Vlaanderen

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#205 | Het Onderwijsnieuws - Februari 2025

#205 | Het Onderwijsnieuws - Februari 2025

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#204 | Elke Peters over het aanleren van woordenschat in een vreemde taal

#204 | Elke Peters over het aanleren van woordenschat in een vreemde taal

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#203 | Het Onderwijsnieuws - Januari 2025

#203 | Het Onderwijsnieuws - Januari 2025

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#202 | Anna Bosman over het heroverwegen van dyslexie in het onderwijs

#202 | Anna Bosman over het heroverwegen van dyslexie in het onderwijs

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#201 | Hannah Bijlsma over het meten van leskwaliteit

#201 | Hannah Bijlsma over het meten van leskwaliteit

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#200 | Het onderwijsnieuws - December 2024

#200 | Het onderwijsnieuws - December 2024

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#199 | Pris Van Overschelde en Eva Dierickx over het kleuteronderwijs

#199 | Pris Van Overschelde en Eva Dierickx over het kleuteronderwijs

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#198 | Het Onderwijsnieuws - November 2024

#198 | Het Onderwijsnieuws - November 2024

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#197 | Julian Grenier over kennis, curriculum en kwaliteit in de vroege jaren van het kind

#197 | Julian Grenier over kennis, curriculum en kwaliteit in de vroege jaren van het kind

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

Bekijk meer