Skip to Content
Podcasts
Buiten de krijtlijnen
#209 | Adrie Visscher over lerarenprofessionalisering
#209 | Adrie Visscher over lerarenprofessionalisering

#209 | Adrie Visscher over lerarenprofessionalisering

door Buiten de krijtlijnen

Lengte 0 h 44 m

Vandaag duiken we in een thema dat iedereen in het onderwijs aangaat: lerarenprofessionalisering. Hoe blijven leraren zich ontwikkelen? Wat werkt echt als het gaat om professionalisering? En hoe kunnen scholen een leerklimaat creëren waarin leerkrachten niet alleen beter worden, maar zich ook gemotiveerd en ondersteund voelen?

Om deze vragen te beantwoorden, heb ik een bijzonder interessante gast: Adrie Visscher. Hij is hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Twente en heeft jarenlang onderzoek gedaan naar effectieve professionalisering van leraren. In zijn werk richt hij zich onder andere op data-geïnformeerd werken, coaching en feedback, en hoe scholen kunnen evolueren tot lerende organisaties.

In deze aflevering praten we over wat werkt – en wat niet – als het gaat om de groei van leraren. Wat zegt de wetenschap over effectieve professionalisering? En hoe kunnen scholen dat in de praktijk brengen?

Shownotes Al die leerkrachtprofessionalisering, heb dat nou wel zin? Ontdek hier het hele vormingsaanbod van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren! Volg Buiten De Krijtlijnen op Twitter, Instagram of LinkedIn.

🎓 Vorming klasmanagement op 25 augustus in Antwerpen

 Samen met het Expertisecentrum Onderwijs en Leren organiseren we twee vormingen rond klasmanagement:

 – Voor het basisonderwijs met Karlien Tiebout → Inschrijven

 – Voor het secundair onderwijs met Gert Verbrugghen → Inschrijven

Beide sessies zitten vol praktische tools voor een sterke start van het schooljaar.

Afleveringen in deze podcast

#216 | Het Onderwijsnieuws - Juni

#216 | Het Onderwijsnieuws - Juni

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#215 | Heleen Buhrs over begrijpend lezen

#215 | Heleen Buhrs over begrijpend lezen

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#214 | Het Onderwijsnieuws - Mei 2025

#214 | Het Onderwijsnieuws - Mei 2025

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#213 | Hoe versterken we de B-stroom?

#213 | Hoe versterken we de B-stroom?

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#212 | Eva Naaijkens en Martin Bootsma over thematisch onderwijs

#212 | Eva Naaijkens en Martin Bootsma over thematisch onderwijs

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#211 | Het Onderwijsnieuws - April 2025

#211 | Het Onderwijsnieuws - April 2025

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#210 | Karlien, Les en Maxime over onderwijs in Engeland

#210 | Karlien, Les en Maxime over onderwijs in Engeland

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#209 | Adrie Visscher over lerarenprofessionalisering

#209 | Adrie Visscher over lerarenprofessionalisering

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#208 | Het Onderwijsnieuws - Maart '25

#208 | Het Onderwijsnieuws - Maart '25

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#207 | Marcel Schmeier over effectief rekenonderwijs

#207 | Marcel Schmeier over effectief rekenonderwijs

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#206 | Hoe kan gamification bijdragen tot een effectieve didactiek - Live op SETT Vlaanderen

#206 | Hoe kan gamification bijdragen tot een effectieve didactiek - Live op SETT Vlaanderen

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#205 | Het Onderwijsnieuws - Februari 2025

#205 | Het Onderwijsnieuws - Februari 2025

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#204 | Elke Peters over het aanleren van woordenschat in een vreemde taal

#204 | Elke Peters over het aanleren van woordenschat in een vreemde taal

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#203 | Het Onderwijsnieuws - Januari 2025

#203 | Het Onderwijsnieuws - Januari 2025

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#202 | Anna Bosman over het heroverwegen van dyslexie in het onderwijs

#202 | Anna Bosman over het heroverwegen van dyslexie in het onderwijs

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#201 | Hannah Bijlsma over het meten van leskwaliteit

#201 | Hannah Bijlsma over het meten van leskwaliteit

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#200 | Het onderwijsnieuws - December 2024

#200 | Het onderwijsnieuws - December 2024

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#199 | Pris Van Overschelde en Eva Dierickx over het kleuteronderwijs

#199 | Pris Van Overschelde en Eva Dierickx over het kleuteronderwijs

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#198 | Het Onderwijsnieuws - November 2024

#198 | Het Onderwijsnieuws - November 2024

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

#197 | Julian Grenier over kennis, curriculum en kwaliteit in de vroege jaren van het kind

#197 | Julian Grenier over kennis, curriculum en kwaliteit in de vroege jaren van het kind

Buiten de krijtlijnen

ui.globals.release_type.podcast

Bekijk meer